czwartek, 14 stycznia 2016

seitan

Seitan, czyli chińskie mięso z mąki, jest produktem powstającym w wyniku wypłukania skrobi z mąki pszennej.
Pierwszy raz próbowałam seitanu u znajomego w Barcelonie, tam jest ogólnodostępny w sklepach spożywczych, u nas bardzo mało popularny. Można z niego zrobić właściwie wszystko, i przygotować w dowolnym kształcie, można też dodać różnorodne przyprawy, w zależności od tego kto to lubi ;)
Do seitanu miałam dwa podejścia - pierwsze było totalną porażką. Jeżeli nie chcecie robić seitanu z tego przepisu, zdecydowanie nie polecam tej Pani KLIK
Ale do rzeczy.



Najłatwiejszy przepis na Seitan składa się z wody i mąki, ja dodaję jeszcze płatki drożdżowe i sos sojowy, żeby nadać całości smak.

SKŁADNIKI 

  1. mąka pszenna (ja użyłam typ 650), około 500g
  2. pół szklanki płatków osianychi 
  3. 4 łyżeczki sosu sojowego
  4. około półtorej szklanki wody 
  5. litr bulionu warzywnego'
  6. pół cebuli
  7. 1 ząbek czosnku
  8. przyprawy do smaku
PRZYGOTOWANIE

  1. W dużej misce mieszamy mąkę z płatkami drożdzowymi, dodajemy sos sojowy, i szklankę wody, wszystko mieszamy drewnianą łyżka,później ugniatamy ręcznie. Całość musi mieć konsystencje odrobinę twardszą niż ciasto na pierogi, podobną do ciasta na chleb.
  2. Wyrobione ciasto przekładam do miski, przykrywam folią i odstawiam na jakiś czas do lodówki, min 30 min.
  3. W tym czasie w garnku przygotowuję bulion warzywny, wkrawam do niego cebulę, czosnek, i przyprawiam, dodaję dwie łyżeczki sosu sojowego
  4. Teraz czas na ciasto. Kwestia wypłukiwania skrobi z mąki brzmi dość skomplikowanie, ale jest bardzo prosta, Wkładamy ciasto do dużej miski, zalewamy ciepłą wodą i ugniatamy. Woda zacznie robić się biała, wylewamy, zalewamy nową wodą i ugniatamy dalej, robimy to do momentu kiedy woda w misce pozostanie czysta. W pewnym momencie będziecie mieli wrażenie, że ciasto się rozpada, ale jeżeli będziecie ugniatać je delikatnie to wszystko sie uda. Kwestię ugniatania ciasta i jak ono powinno wyglądać bardzo dobrze pokazuje ten filmik na YT --> KLIK
Przekładamy odpowiednio uformowane ciasto do bulionu i gotujemy na bardzo wolnym ogniu około 30-45 min. Ja zostawiam je jeszcze do ostygnięcia w bulionie a potem chwilę odcedzam.



Gotowy seitan można przygotowywać na różne sposoby. W następnym poście przedstawię mój ulubiony, na duszoną brukselkę z seitanem, jarmużem i suszonymi pomidorami. Mój przyjaciel bardzo lubi piec go z pieczarkami, cebulą i sosem sojowym! Można z niego zrobić burgery, mielone, praktycznie wszystko.




  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz